Kolagen je důležitá složka v našem těle. Proč je pro nás kolagen podstatný a na co všechno má vliv? 

Co je to kolagen?

Kolagen je skleroprotein, neboli extracelulární, ve vodě nerozpustná bílkovina, která je v lidském těle nepostradatelná především pro svůj vliv na celkovou fyzickou zdatnost, sílu kostí, kvalitu vlasů, nehtů i pokožky. Je to nejrozšířenější živočišná bílkovina, která je nenahraditelnou součástí všech pojivových tkání. Kolagen je základním stavebním prvkem pokožky, ale je potřebný i pro správné fungování pohybového ústrojí. Jestliže má tělo dostatek kolagenu, celkově prospívá. To se projevuje na přirozeném vzhledu, pružnosti pokožky i celkové fyzické kondici.

Kde v těle kolagen najdeme?

Kolagen je nejčastěji využíván v doplňcích stravy především jako podpůrný prostředek při kloubních či pohybových obtížích. Existuje však několik typů kolagenu, které jsou zastoupeny v různých částech těla. Nejrozšířenější je v lidském těle kolagen typu I, který zastupuje 90 % kolagenu v organismu a je přítomen v zubech, šlachách, kostech a pokožce. 

Vlasy a nehty

Lesklé, husté, pevné. Zkrátka na první pohled krásné a zdravé vlasy jsou snem snad každého z nás. Aby takové skutečně byly, je potřeba jim dodat správnou výživu a látky, které jejich prospívání podpoří. Vlasy jsou tvořeny kreatinem, který vzniká za pomoci aminokyselin, jejichž zdrojem je i kolagen. Na kvalitě vlasů se podepisuje nejen zdravotní stav či strava, ale rovněž také stres, hormonální nerovnováha a v neposlední řadě i deficit kolagenu. Správnou výživu je potřeba dopřát především vlasům, které jsou často namáhané barvením, foukáním nebo žehlením. Kolagen dokáže výrazně zlepšit kondici vlasů a dokonce se projeví i na hustotě řas. Vlasy, které netrpí nedostatkem kolagenu, jsou pevnější, hustší, nelámou se a lépe drží svůj tvar. 

Stejně jako u vlasů i u nehtů stojí za jejich kvalitou kolagen. Lámavé a třepivé nehty, kterými věčně zatrháváte za oblečení a které se odlupují, nejsou rozhodně ničím příjemným. Pokud není příčinou nekvalitních nehtů nemoc nebo nedostatek minerálních látek, je to s velkou pravděpodobností následek nedostatku kolagenu. 

Pokožka

Vypnutá pokožka bez hlubokých vrásek je projevem mládí a vitality. Ve chvíli, kdy se začínají objevovat první vrásky, kůže povoluje a zhoršuje se její kvalita, je to známka toho, že v našem těle dochází k úbytku kolagenu. V pokožce se vyskytuje kolagen typu I, který je zodpovědný za její pružnost, elasticitu a kvalitu. Dostatek kolagenu dokáže výrazně oddálit první projevy stárnutí a zpomalit vznik vrásek.

https://www.etani.cz/e-shop/akce-a-slevy/vanocni-slevy/etani-intenzivni-kolagenovy-krem-50-ml/

Kosti a klouby

Úbytek kolagenu v těle může být i bolestivý. To se projeví především v souvislosti s pohybovým aparátem. Nedostatek kolagenu snižuje adhezivní bariéru chrupavek, vazů, šlach a kloubního pouzdra, což vede k jejich rychlejšímu opotřebení. To je zpravidla příčinou bolestí při pohybu a různých fyzických činnostech. Právě bolest a fyzická omezení je ve většině případů důvod, proč lidé začnou tělu kolagen dodávat v podobě doplňků stravy. Vhodnější a zodpovědnější je však myslet na zajištění dostatku kolagenu pohybovému aparátu už ve chvíli, kdy v těle začíná postupně klesat jeho přirozená tvorba, což je přibližně mezi 40. a 50. rokem. Především pak aktivní lidé a sportovci by měli na kloubní výživu dbát o něco dříve. 

Kdy a proč kolagen v těle ubývá?

Přestože není možné změřit hladinu kolagenu v těle, můžeme zjistit, kdy jeho hladina klesá. S přibývajícím věkem se přirozená produkce kolagenu v těle postupně snižuje. Od 25. roku klesá produkce kolagenu v těle až o 1 – 1,5 % každý rok. Už kolem 30. roku se tak mohou projevit první známky jeho nedostatku v podobě vrásek, povadlé pleti a zhoršené kvality vlasů i nehtů. Po 45. roce se pak nový kolagen v těle netvoří téměř vůbec. 

Jaké projevy má nedostatek kolagenu?

  • Vrásky, povadlá a dehydratovaná kůže
  • Ochablé svalstvo a slabší fyzická zdatnost
  • Větší náchylnost ke ztuhnutí svalstva pro větší námaze
  • Menší pružnost šlach a vazů, což zvyšuje riziko zranění
  • Bolesti kloubů, artróza 
  • Gastrointestinální potíže zapříčiněné ztenčenou výstelkou v zažívacím traktu 

Strava jako výborný zdroj kolagenu

Kromě přibývajícího věku stojí za nedostatkem kolagenu i špatná strava. Kolagen vzniká tak, že tělo kombinuje aminokyseliny získané z potravin bohatých na bílkoviny. Mezi ně patří například kuřecí, rybí i hovězí maso, luštěniny, mléčné výrobky a vejce. Pro přirozenou tvorbu kolagenu je ale také zapotřebí vitamínu C, mědi, zinku a minerálů. Tyto důležité složky můžete tělu dopřát v podobě zeleniny, citrusových plodů a ořechů.

Nejlepší pokrm na podporu tvorby kolagenu je vývar z kostí. Oproti většině jiných potravin, které pomáhají tělu syntetizovat kolagen, je vývar z kostí jedním ze vzácných pokrmů, který obsahuje přírodní formu kolagenu, kterou je tělo schopno okamžitě použít. Pomalým a dlouhým vařením kostí, v níž je vysoký podíl kolagenu typu I, II a III, tak získáte nejen chutný vývar, ale také unikátní zdroj kolagenu pro své tělo. Na podporu kondice pokožky celého těla je vhodný zejména hovězí vývar, který je bohatý na kolagen typu I. Pro podporu kloubů a pohybového ústrojí je díky obsahu kolagenu typu II vhodnější kuřecí nebo krůtí vývar.

Mezi další potraviny, které podporují přirozenou tvorbu kolagenu v těle, lze zařadit citrusy. Vysoký obsah vitamínu C je totiž potřebný k vázání aminokyselin. Nejenže vitamín C představuje pro tělo podpůrné látky nezbytné k tvorbě kolagenu, ale také chrání před toxiny, podporuje regeneraci a opravu buněk.

Slepičí vejce se řadí rovněž mezi vzácné potraviny, které skutečně obsahují kolagen, a to jak v žloutku, tak v membráně skořápek. Kromě toho vejce obsahují také síru, stopový minerál důležitý k produkci kolagenu. 

Jaké jsou další zdroje kolagenu?

Vyvážený jídelníček a zdravý životní styl dokážou přirozenou tvorbu kolagenu pozitivně ovlivnit, nicméně po překonání 40. roku to nemusí být dostačující. Po čtyřicítce totiž tělo již nový kolagen nevytváří, proto je potřeba mu s tím trochu pomoci. A to nejen z důvodu zachování mladistvého vzhledu, ale především také pro zdraví. I v případě, že se zdravě stravujete a dodáváte tělu pravidelně živiny potřebné pro produkci kolagenu, je rozumné poohlédnout se po nějakém vhodném doplňku stravy a kosmetice, které vám s navýšením hladiny kolagenu pomohou. Dalším ze zdrojů kolagenu pro vaše tělo může být hydrolyzovaný kolagenový peptid, což je vlastně prášek bez příchutě, který se rozpouští v nápojích. Pokud chcete pomoci své pokožce, vhodnou volbou jsou pleťové krémy se syntetickým kolagenem, který omezí ztrátu vody z pokožky, udrží pleť hydratovanou a zároveň jí poskytne ochranný film, který bude fungovat jako bariéra před vnějšími vlivy. 

ZDROJE:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolagen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835901/